maandag 9 maart 2015

Over mijn super reis naar Rome!

Heey lieve mensen! Zoals jullie misschien al gelezen hebben ben ik afgelopen week naar Rome geweest. En ja, het was echt onwijs gaaf! Stiekem heb ik mega heimwee, naar de gezelligheid, leuke wandelingen en dingen die we gezien hebben. Het was in één woord: geweldig!

We vertrokken maandag ochtend naar Schiphol en kwamen ’s middags aan in Italië. ’s Avonds was dan al ons tweede uitstapje. We liepen vanaf ons hotel (in Termini) naar de Spaanse trappen. Omdat het avond was, was het lekker donker met hele schattige verlichting. Van bovenaf konden we heel leuk neerkijken op de fontein die beneden stond. En wat was dat heerlijk, ik werd er helemaal zen! Ook vertelde mijn lerares dat ze op de trappen ooit een roos van haar man had gekregen, hoe lief is dat <3. 
 
bron
De dag erna hadden we een heel vol programma. Eerst bezochten we het Colosseum, hét Romeinse amfitheater waar veel gladiatorengevechten zijn gehouden. Daarna gingen we naar het Forum Romanum: vroeger het belangrijkste marktplein van Rome. Toen mochten we na 3 presentaties eindelijk even pauze houden. Met een groepje van 4 zijn we toen heerlijk gaan eten in de buurt van het monument van Victor Emanuel II. Daarna hadden we nog 2 uurtjes over en konden we heerlijk in het zonnetje genieten van Rome. 
  
Aan het eind van de middag was het moment aangekomen, dat ik met mijn maatje onze presentatie ging houden. We kwamen aan op het Piazza Navona en het was heel, heel druk. Het hele plein stond vol met schilders en karikatuurtekenaars! Ook speelden er twee bandjes, lekker lawaaiig dus. Gelukkig waren de fonteinen wel erg mooi. Het is zo indrukwekkend om ze eindelijk in het echt te zien! Jammer genoeg hadden we niet veel tijd om over het plein te lopen. Ik wil er dus zeker nog een keer naar terug! 
 
Woensdag hadden we een speciaal bezoek: we gingen namelijk naar Ostia Antica. Dat is een havenstadje, dat grotendeels bewaard is gebleven en net buiten Rome ligt. Het rustigere, groenere landschap was na 2 dagen drukke stad heel welkom! Even geen toeterende auto’s, ambulances en momenten dat je bijna overreden wordt tijdens het oversteken. Je vindt in het stadje huizen, een theater, een badhuis en een bakkerij. Zo kan je goed voorstellen hoe het was om heel wat eeuwen terug te leven.  

Donderdag stond Vaticaanstad met de Sint Pieter op het programma. Vanaf ons hotel zou het een uur lopen zijn, maar door de stromende regen duurde het wel 2 uur. Het is ook een heeerlijk gevoel als je schoenzolen voelen als doorweekte sponzen -.- Gelukkig was het droog toen we de Sint Pieter gingen beklimmen. Je loopt dan omhoog, helemaal naar het puntje van de koepel. Het uitzicht dat je daar hebt is prachtig! Je kunt rondlopen en zo over heel Rome uitkijken.  

Toen was alweer de laatste dag aangebroken: vrijdag gingen we terug naar huis. Hoewel het natuurlijk heel jammer is dat het al afgelopen is kijk ik met een mega glimlach terug op deze fantastische reis!

Lieve groetjes, Lisanne

7 opmerkingen:

  1. Wat een leuke foto's! Rome is zo gaaf, ik ben er ook met school geweest (: Ostia vond ik zelf ook heel mooi, ik krijg door dit artikel weer helemaal heimwee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit klinkt als een heerlijke trip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat klinkt dat ontzettend leuk, Rome is heerlijk!
    Liefs Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rome, dat lijkt me nou echt een gave stad! Leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu ik dit zie heb ik echt zin in volgend jaar, dan ga ik ook naar Rome! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ah, wat tof! ik wil ook echt graag naar rome!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (oke, ik kom er net achter dat ik gereageerd heb op een blogpost van 2 jaar geleden, haha. sorry!)

      Verwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat, ik lees ze met plezier!