woensdag 11 maart 2015

Placebo-effect: mijn verklaring



Hoi lieve allemaal, een tijdje terug vertelde ik jullie over mijn ervaring wat betreft het placebo-effect. Vandaag wil ik met jullie delen hoe ik over het placebo-effect denk. Hoe kan het nou dat iets effect heeft, alleen maar omdat je dat denkt!? 
bron 
Placebo komt uit het Latijn en betekent: ik zal behagen. En die naam klopt aardig, want vaak ga je je inderdaad beter voelen door het placebo-effect.

Bij medicijnen wordt er vol op onderzoek gedaan naar het placebo-effect. Dan krijgt de ene groep mensen een werkend medicijn en de andere groep krijg een nep medicijn, wat er niet bij vermeld wordt. Toch heeft ook de groep met het nep medicijn een vermindering van de klachten. Alleen maar omdat ze dachten dat ze een echt medicijn krijgen! Het kan zelfs zijn dat je bijwerkingen verwacht en ze daardoor ook ervaart.

Op internet vond ik een reden voor het feit dat ook placebo werkt. Je hebt namelijk een verwachting bij het medicijn en je lichaam gaat zich naar die verwachting gedragen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je lichaam door jouw verwachting het stofje endorfine gaat maken, en dat werkt tegen de pijn!

Nou had ik wel met een iets andere kant van het placebo-effect te maken, want bij mij ging het niet om een medicijn. In mijn geval, verwachtte ik dat leraar X zich anders ging gedragen en dat ervaarde ik ook zo! Ik heb geen idee of het klopt, maar zelf had ik wel een leuke theorie bedacht :) Stel nou dat ik een ‘geest’ in me heb of een ‘aura’ om me heen. En stel je eens voor dat iedereen dat heeft. En die geesten/aura’s kunnen elkaar beïnvloeden. Als je je dan zelfverzekerd voelt (omdat je denkt dat je mentor al met leraar X heeft gepraat) ga je dat uitstralen. Andere geesten/aura’s voelen dat aan en behandelen je daardoor ook anders. En zo zorg je ervoor dat je verwachting uitkomt! Zoals ik al zei weet ik niet of het klopt, maar het klinkt wel leuk ^^.


Geloven jullie in het placebo-effect?

Liefs, Lisanne      
 

3 opmerkingen:

  1. Hmmm... Ik denk wel dat een placebo-effect effect kan heeft (jeez, kromme zin ;) ),
    Maar het echt verklaren zou ik niet kunnen. Ik geloof er zeker in dat je je door placebo's beter kunt voelen. Je geest heeft meer invloed op je lichaam dan je zou denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo had ik het nog niet bekeken! Fijne uitleg erbij!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat, ik lees ze met plezier!