vrijdag 6 maart 2015

Presenteren: hoe mijn angst ervoor verdween



Hoihoi! Je ontkomt er niet aan: iedereen moet wel eens presenteren, op school bijvoorbeeld. Vlak voor je presentatie klopt je hart in je keel, tijdens de presentatie sta je enorm te trillen en ratel je maar door en na de presentatie sta je te shaken op je benen, bang voor de beoordeling. Vroeger ging dat zeker zo bij mij, maar nu niet meer!
Op school worden we doodgegooid met verslagen schrijven en heel vaak hoort daar ook een presentatie bij. Vroeger was ik heel bang, bang om af te gaan voor de klas, bang om m’n tekst te vergeten. Tot ik afgelopen jaar met kcv in Griekenland een hele lange presentatie moest houden. In de klas moesten we met z’n tweeën een half uur over ons onderwerp praten, op de ouderavond moesten in 5 minuten ons onderwerp aan alle ouders introduceren en ik Griekenland zelf moesten we minstens een uur presenteren. En ja, een uur is lang! De paar maanden ervoor verzamelde ik enorm veel informatie over mijn onderwerp: de Akropolis, dé bekende rots in Athene. Ik was heel zenuwachtig, want een uur je klas rondleiden is echt heel lang.

Maar oh wat was het fijn om al die informatie in een presentatie te lozen. Al die kennis, die je eindelijk kan delen met andere mensen! Ik weet het nog heel goed:
We gingen 8uur op pad, om lekker vroeg bij de Akropolis te zijn. Kwart over 8 stonden we er dan: voor de Akropolis (ook op de foto). De stilte was heerlijk, het zonnetje scheen gezellig. *droomt weer weg* Eindelijk zie je de prachtige bouwwerken in het echt! Toen begon het, ik begon te vertellen bij het eerste ding wat we tegenkwamen. Door het eerste verhaaltje (het ging over een fallus, een nep mannelijk geslachtsdeel, wat in het oude Griekenland voor vruchtbaarheid symbool stond) was de gespannen sfeer al snel gebroken. Rustig leidden mijn maatje en ik de klas rond over de hele rots.

Daarna gingen we verder naar het Akropolis museum. Hier was de afsluiting van onze presentatie. Uiteindelijk waren we klaar om half 12, 3 uur later! Natuurlijk hadden we heel wat gelopen, maar we hadden wel 3 uur lang de klas onder onze hoede gehad. En achteraf was het helemaal niet erg, maar juist hartstikke leuk! Dankzij deze bijzondere ervaring ben ik ook niet meer bang voor presentaties. Want alles is altijd heel kort, als je het vergelijkt met deze presentatie ;)     

Liefs, Lisanne

1 opmerking:

  1. Wat een prachtige ervaring, het lijkt me echt zo fijn dat je nu zonder zenuwen presentaties kan houden. Bovendien lijkt me de presentatie echt heel leuk om te houden in deze prachtige omgeving. Super leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat, ik lees ze met plezier!