vrijdag 6 februari 2015

Erken je problemen!

~ Don’t give people what they deserve, but give them what they don’t deserve ~

Heey lieve mensen, vandaag wil ik met jullie delen wat ik de laatste tijd erg vaak heb gehoord. De herkansingen van de afgelopen toetsweek komen er weer aan en voor veel mensen betekent dat: nog even knokken voor 1 vak!


Wat ik de laatste tijd dus heel vaak hoorde is dit. ‘Ah nee, ik heb alwéér een slecht cijfer voor wiskunde (of wel vak dan ook). Ik snap het echt niet hoor, ik heb heel goed geleerd. Voor de toets kon ik alle opgaven nog maken en op de toets was ik opeens alles vergeten/kon ik opeens op geen antwoord meer komen.’ Eén iemand had ik echter voor de toets tegen iemand horen zeggen: ‘Hé, heb jij geleerd? Ikke niet hoor, ik heb ’t alleen maar doorgelezen! *voelt zich stoer*’ En hier kan ik dus niet goed tegen. Waarom zou je je eigen probleem ontkennen? Waarom zou je je verhaal verdraaien? Waarom moet je nou zielig doen?

Goed, ik houd al op met mijn vragen ;)
Wat ik hier vooral mee wil zeggen is: erken je eigen probleem! Want alleen dan kan je het ook oplossen. En ik snap dat het soms heel moeilijk is om je gewoonte te veranderen. Ik snap ook dat het heel moeilijk is om te beginnen aan iets waar je geen zin in hebt (leren!). Maar leg je mobiel weg en ga ervoor!

En natuurlijk ga ik niet tegen die mensen zeggen: je hebt helemaal niet geleerd man! Zo zit ik gewoon niet in elkaar. Dit doet me denken aan een mooie quote die ik laatst tegenkwam: Don’t give people what they deserve, but give them what they don’t deserve. Je doet aardig, maar eigenlijk verdient diegene een stevige toespraak. Bij Latijn lazen we een toespraak van Cicero, die iemand anders helemaal de grond in boorde. Ook hij zei: Ik praat niet met je, zodat het lijkt dat ik vervuld ben met woede, die ik je wel verschuldigd ben, maar zodat ik vervuld ben met medelijden, wat ik je niet verschuldigd ben. En dit is precies wat de quote zegt! Leuk vind ik dat, dingen van vroeger ook in m’n eigen leven terugkomen :)         

Dat was het weer voor vandaag. Sorry als je dit artikel zeurderig vond, ik wilde het gewoon even kwijt.

Lieve groetjes, Lisanne


5 opmerkingen:

  1. Je kan echt goed schrijven, knap. Ik herken het punt ja, vraag het me soms ook wel af. Maar soms is het ook echt zo, dat heb ik zelf ook wel. Maar dan moet je niet zielig gaan doen nee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven meid! Die quote is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat, ik lees ze met plezier!