maandag 2 februari 2015

Doe eens gek: probeer poffertjes met sojamelk!

Yummie, poffertje! Lekker luchtig door de sojamelk!


Wist je dat…
…in 1 liter koemelk meer soja zit dan in 1 liter sojamelk?

Halloo allemaal! Vandaag een beetje een informatieve post. Ik heb namelijk de afgelopen maanden op school een onderzoekje gedaan over sojamelk. En het leek me leuk om jullie hier wat over te vertellen :)


Waarschijnlijk hebben de meesten van jullie wel eens sojamelk op en grote kans, dat je het niet echt lekker vond. Máár, als je lactose-intolerant bent is het natuurlijk ideaal als je toch melk kan drinken. Zo kwam ik op het idee om te kijken of sojamelk een goed alternatief is voor koemelk.

Ten eerste ben ik in de literatuur gedoken en heb ik uitgezocht hoe gezond sojamelk is. Op het eerste gezicht lijkt het heel gezond, want er zitten veel vitamines en mineralen in, en het bevat vooral onverzadigd vet! Maar er zit een addertje onder het gras… Want er zit ook fytinezuur in sojamelk en dat zorgt ervoor dat je lichaam de mineralen niet goed opneemt.[1] Weg mineraaltjes! Het is dus niet slim om non-stop sojamelk te drinken, maar een paar glazen per dag kan heus geen kwaad ;)

Toen heb ik de duurzaamheid van beide soorten melk vergeleken. Ten eerste heb je voor koemelk een koe nodig (logisch!) en die poept en plast per dag 100 kg![2] Ook laten ze methaanscheten. Zo komen er dus allemaal broeikasgassen vrij. Nog een heel bijzonder verschil: voor koemelk wordt meer soja gebruikt dan voor sojamelk. Dat klinkt raar, maar ik kan het uitleggen. Koeien eten namelijk voer, dat voor 11,4% bestaat uit sojamelk.[3] Voor 1 liter koemelk heb je dan 320 g soja nodig, en voor 1 liter sojamelk maar 120 g. Best een heel groot verschil dus.  

Als laatste heb ik poffertjes met koemelk en poffertjes met sojamelk laten proeven door een brugklas. Alle bruggers waren het erover eens dat de poffertjes met sojamelk een stuk lekkerder waren. Het was ook heel grappig tijdens het proeven, want twee kindjes zaten echt tijdens het proeven: ‘ieeel, deze is echt vies jonguh!’, maar wat ze niet wisten was dat dat gewone koemelk poffertjes waren. (stiekem zegt dat wat over mijn bakkunsten hahaha)

Ik heb dus heel wat plezier beleefd aan mijn onderzoek en ik zou dus zeggen: probeer het eens uit en laat het me weten wat jij ervan vindt!

xx Lisanne

6 opmerkingen:

  1. Ik heb al meer dan een jaar denk ik geen poffertjes meer op. Heb er nu echt zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ik zou zeggen: ga ze maken!

      En laat ze niet aanbranden want dat stinktt heb ik ervaren hihi

      Verwijderen
  2. Ik vind het niet zo gek hoor, poffertjes eten met sojamelk! Maar een leuk onderzoek! (Zit je trouwens op het gym? Zie de quote staan in de sidebar, en ik herken het van het gymnasium, haha)
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Jaa ik doe idd gymnasium.
      Faal, ik zie nu pas dat alleen de Nederlandse vertaling van de quote er staat hahaha :)

      Verwijderen
  3. MMMMMM.... Poffertjes!! Heeeeerlijk! En wat een leuk onderzoekje! Ik denk dat ik sojamelkpoffertjes maar eens ga proberen! Moet ik dan ook een verslag inleveren, professor? Hahah, ik laat het je weten als het geprobeerd is! Vorig weekend waren de woorden 'poffertjes bakken' al een paar keer gevallen, dus wie weet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha jaa, ik moet wel nader onderzoek kunnen doen natuurlijk ;)

      Ik hoop dat je de poffertjes niet heel vies vindt ^^

      Verwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat, ik lees ze met plezier!