maandag 19 januari 2015

Chinese wonderballen



Hoi allemaal! 

Laatst kwam ik thuis en zag ik dit oude versleten doosje op tafel staan. Mijn eerste reactie was: Ah nee mam, je hebt toch niet wéér iets in de kringloop gekocht! Ze koopt de laatste tijd namelijk best veel (nuttelozen dingen) in de kringloop. En jaa, ik had gelijk. Maar het bleek minder erge rommel te zijn dan ik dacht.




Want dit zit er in het doosje:
Een soort versierde kogels. Ik pakte er eentje op, hij maakte geluid! Ook de ander maakte geluid als ik ‘m schudde. Wat bleken het voor ballen te zijn: Chinese meditatieballen! Als je in één hand de twee ballen vasthoudt en ze laat ronddraaien zou dit goed voor je gezondheid zijn! Dit moest ik natuurlijk nader onderzoeken ;)

De meditatieballen (ook wel meridiaankogels of Baoding Balls genoemd) zijn gebaseerd op de Chinese geneeskunde. Als je ze ronddraait gebruik je heel veel spiertjes in je hand en vingers (het is moeilijker dan het lijkt!). Elke vinger is door middel van energiebanen verbonden met een orgaan in je lichaam. Als je je vinger dus soepel beweegt stimuleer je de energie naar die organen, de chi, waardoor ze beter doorbloed zouden worden.


Ook zit er vaak een geluidje in de ballen. De ene geeft een wat lager geluid dan de ander. Als je er dus behendig in bent, kan het een rustgevende werking geven, door de concentratie die je nodig hebt en het geluid. Als je twee paar ballen hebt kan je zelfs twee handen tegelijk doen! (zoek maar eens een filmpje op Youtube)

Ik heb het natuurlijk uitgeprobeerd! Mijn handen zijn erg koud in de wintermaanden, en ik kan wel zeggen dat ze minder paars zijn door af en toe te ‘mediteren’. Ook heb ik een beetje last van RSI in mijn rechterhand. De ballen zouden dat ook kunnen verhelpen en het is in ieder geval niet erger geworden haha.

Je kan de geneeskrachtige werking natuurlijk onzin vinden,  maar ik geloof wel dat je (sowieso je handen) beter doorbloed wordt. Ik ga ze dus zeker nog een tijdje gebruiken! En ook als sier zijn ze leuk, want vaak hebben ze een mooie schildering erop staan.


Wat vinden jullie van deze wonderballen?

xx Lisanne    

10 opmerkingen:

  1. Leuk, had er nog nooit van gehoord. Maar mijn oma deed het wel met knikkers. Maar deze zijn mooier ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het is altijd leuk om zoiets uit te proberen. Wel heel gaaf dat het werkt, waar zou je zoiets kunnen kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ehm, op sommige internetsites en misschien in de wereldwinkel? Of in China :p

      Verwijderen
  3. Ik had er echt nog nooit over gehoord, wel leuk! Ben benieuwd of het bij mij ook zal werken..
    leuke blog heb je, ik volg je nu via bloglovin! XO
    ingewm.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat grappig ik die ook uit China!!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk! Ik had er nog nooit van gehoord. Gaaf dat het ook echt werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik herken ze. Mijn vader heeft ze ook, alleen die zijn veel lelijer haha.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat, ik lees ze met plezier!