woensdag 21 januari 2015

Placebo-effect: ik heb gemerkt dat het werkt!



Vroeger was ik altijd een beetje sceptisch over het placebo-effect: ik vond het maar onzin. Maar de laatste tijd heb ik het idee dat het wel degelijk werkt. Als ik paracetamol inneem heb ik na 5 min geen hoofdpijn meer, terwijl het pas na 30 min ingewerkt zou zijn. En meestal heb ik na een half uur al wel weer hoofdpijn, rara hoe kan dat… Ook maakte ik twee weken geleden iets mee wat verdacht veel leek op het placebo-effect.

Ik heb een leraar, voor het gemak noem ik hem leraar X, die ik niet zo prettig in de omgang vind. De eerste week was ik in een zelfstudie uur aan het werk en hij kwam kijken hoe het ging. Hij leunde op de tafel en ook toen ik uitgepraat was bleef ‘ie staan. Awkward… Een week later weer precies hetzelfde, alleen stond hij nóg iets dichterbij. Ik had het er met mijn ouders over en we kwamen tot de conclusie: omdat ik best een goede leerling ben was hij misschien geïnteresseerd in hoe ik de sommen aanpak. 

De lessen van leraar X vond ik hierdoor niet echt gemakkelijk en leuk meer. Toen een paar weken later was ik in het zelfstudie uur een proefje aan het doen. We moesten titreren voor scheikunde en ik was een erlenmeyer (glazen, piramidevormig bekerglas) aan het zwenken (ronddraaien). Totaal Niet interessant. Toch kwam leraar X zowat tegen me aan staan! Ik ben toen naar mijn mentor gegaan en heb gezegd dat ik vond dat leraar X teveel in m’n persoonlijke ruimte komt. Mijn mentor zou na de kerstvakantie met leraar X gaan praten.

De donderdag na de kerstvakantie had ik weer het vak van leraar X. En ik ging er vanuit dat mijn mentor al met hem gepraat had. Vandaar dat ik me al weer iets meer op mijn gemak voelde. Toen ik iets vroeg hield leraar X al meer afstand en leunde ‘ie zelfs niet de hele tijd op de tafel! Toen ik m’n mentor weer zag zei ik blij: ah, u hebt vast al gepraat met leraar X! Maar mijn mentor antwoordde ‘nee’. Dat is toch bijzonder! 

Maar goed, het is al een aardig lang artikel. ;) Over een tijdje zal ik een nieuw artikel plaatsen en mijn bedachte verklaring delen.


Heb jij ook ooit zoiets geks meegemaakt?

xx Lisanne

1 opmerking:

  1. Ik herken het wel een beetje! Ook zoiets heb ik wel eens met alcohol. Ik dacht altijd dat ik met alcohol op meer kon feesten. Als ik dan al 1 glaasje op had ging ik al wat losser, terwijl 1 glaasje bier of wijn nog niet echt effect heeft. Ik denk dat het dan in mijn hoofd zat: ik heb alcohol op dus ik kan losser gaan. Ik ga nu binnenkort proberen lekker los te gaan terwijl ik nuchter ben!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat, ik lees ze met plezier!