vrijdag 16 januari 2015

How to prepare: toetsweek


Hoi allemaal! Ik heb al op meerdere blogs gelezen dat mensen druk zijn met hun toetsweek. Ook ik moet er volgende week aan geloven… Maandag begint ‘ie en de maandag erna heb ik m’n laatste toetsweektoets (mooi woord haha). Misschien vinden sommigen van jullie het handig om te weten hoe anderen zich voorbereiden op de toetsweek. Nu dus een artikel over hoe ik me voorbereid op de toetsweek.

Niet iedereen heeft al vanaf klas 1 toetsweek. Ik had mijn eerste toetsweek aan het eind van de 3e klas. Nu heb ik er 2 per jaar. En omdat ik in de 5e zit tellen alle toetsen al mee voor mijn schoolexamen… Ondertussen heb ik een soort aanpak ontwikkeld:

1.      Ik begin met het herorganiseren van mijn whiteboard. (zie dit artikel) Daar schrijf ik dan de dagen op met de toetsen die ik op die dagen heb. Zo krijg ik een overzicht en kan ik in mijn hoofd een planning gaan maken.
2.      Ongeveer 2 weken van te voren begin ik al een klein beetje. Meestal ga ik alvast woordjes leren. Die kun je makkelijk een stukje voor toets leren, vind ik. Nu had ik woordjes voor engels, frans en latijn. Feestje dus!
3.      Een week van te voren begin ik dan meestal met de bètavakken. Wiskunde en natuurkunde zijn van die vakken die je gewoon moet kunnen, als je het eenmaal onder de knie hebt kan je het een week later ook nog wel!
4.      Voor biologie maak ik altijd een samenvatting, vooral om de tekst te begrijpen.  
5.      Het is ook slim om af te wisselen. Vaak doe ik op een dag een bètavak en een taal.
6.      In de toetsweek zelf leer ik dan het vak (of de vakken) van de volgende dag. Bij talen herhaal ik alles nog een keer, bij andere vakken maak ik oefenvragen.

Meestal komt het met deze aanpak helemaal goed bij mij! Alleen heb ik de laatste dag(en) motivatiegebrek en kak ik een beetje in, maarja, dat hoort erbij ;)  

Hebben jullie ook een slimme tactiek om je toetsweek te rocken?

xx Lisanne



7 opmerkingen:

  1. Handige tips, ik leer ook de woordjes als eerst en ga ook oefenopgaven maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je wat ook een leuke tip is voor als je al op jezelf woont? Naar de winkel gaan en een flinke lading koffie, thee en snoep te kopen voor de hele week! Perfecte motivatie voor mij, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, het is dat ik bij mn ouders woon en geen koffie lust... ;)

      Verwijderen
  3. Fijne tips! Deze kan ik wel gebruiken. Mijn toetsweek komt er ook aan. Succes <3

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat, ik lees ze met plezier!